lunes, 28 de noviembre de 2011

AVALUACIÓ O CASTING?

Es l'avaluació que tenim avui en dia com una mena de casting on et diuen si vals o no vals? on et seleccionen?, es com quan vas a un casting on tot te lo jugues en 5 minuts? o nomes es valora el resultat i no el proces?.
Estam molt equivocats si ho veim així, si volem ser competents i treballar per competencies hem de començar per alguna banda i l'avaluació ha de ser un punt a tractar des d'aquest moment.

Aquesta setmana a classe, parlant de l'avaluació he reflexionat molt, he tornat al passat recordant la meva experiència al col.legi i a  l'institut. Mai m'havia aturat a pensar-ho, he estat 18 anys sent seleccionada, classificada o alguna cosa semblant.
A primaria m'he enrecordo, crec que va ser a primer curs, que la mestra ens va fer una petita prova de
caligrafia, jo vaig tenir la sort de que la vaig pasar i apartir d'aquell moment hem va donar el boli, mare meva el boli! quin regal, aquells que ja podien escriure amb boli eran els bons alumnes, els que tenien bona lletra, aquells que no la superaven es quedaven amb el llapis a mes, recordo que mes d'un es va quedar sense pati per que no va pasar la prova.
Estic escandalitzada, estic aprenent tantes coses que em dono conta de tot el que he viscut i d'allò que hauría de canviar ja, ara mateix.
Estem sotmesos a un casting permanent?

Per parlar d'avaluació,aquesta setmana parlare de dues persones referents en el tema d'avaluació. Per una part Antoni Zabala, en el seu llibre 11 ideas clave: como enseñar y aprender competencias y per una altra part na Neus Sanmartí.

Antoni Zabala, diu que: ‘’La evaluación de la escuela debe dirigirse a todo el proceso de enseñanza y aprendizaje, no sólo a los resultados que ha conseguido el alumnado, sino a cualquiera de las tres variables que intervienen en el proceso de enseñanza y aprendizaje (…)’’
Encara avui en dia seguim sotmesos al que diríem l’escola tradicional, on a l’hora d’avaluar es tenen en compte els continguts, es a dir arribar a un examen on totes les preguntes estan dirigides a vomitar continguts, tots ben assegudets en les nostres taules, amb llapis i paper. I després volen que relacionem conceptes i que els recordem tota la vida. Això es impossible, si volem ser competents i avaluar competències no podem estar aferrats als models que teníem en l’escola tradicional. Com explica en Zabala, la funció de l’escola ha sigut la de seleccionar i classificar als millors i preparar-los per la universitat, però es que tot el mon vol ser universitari? Es clar que no, no ens podem interessar nomes per si els nostres alumnes saben o no saben, hem d’anar mes enllà.
 

Si volem avaluar competències hem de transformar l’avaluació. S’ha perdut la creació del nen i sobretot la motivació per estudiar i estic segura que la forma d’avaluar que tenim avui en dia te molt que vora.
Si ens centrem en allò que explica na Neus Sanmartí podem veure les tipologies de l’avaluació, quines finalitats tenen i com s’hauria d’avaluar per competències. Deixo aqui el enllaç de la conferència que va donar a Eivissa 
http://aprep1.blogspot.com/2011/03/videos-conferencia-neus-sanmarti.html
 
Primer hauríem de parlar de que entenem per avaluar?, segons na Neus Sanmartí, aquest procés hauria de tenir varies etapes:
1-Recollir informació
2-Analitzar aquesta informació i emetre un judici
3-Prendre decisions, i es aquí on canvien els punts de vista

Vorem ara els diferents tipus de tipologies de l’avaluació:
-Tipus d’avaluació atenent a la seva finalitat
-Avaluació de diagnòstic o inicial: serveix per detectar en quin nivell l’alumne comença el seu procés d’aprenentatge.
-Avaluació sumativa: saber,finalment que sap l’alumne.
-Avaluació formativa: busca detectar com va el procés.
-Tipus d’avaluació segons el seu àmbit d’extensió:
-Avaluació parcial: Avalua determinats elements.
-Avaluació global: Es dirigeix a determinar aspectes clau d’un conjunt.
-Tipus d’avaluació segons el grau de la relació amb l’avaluador:
-Avaluació externa: Agents avaluadors que no han participat en el procés d’aprenentatge. Exemple els informes PISA.
-Avaluació interna: Quan la realitzen els participants del procés que s’avalua. Hi ha diverses alternatives:
-Autoavaluació: El paper de l’avaluador i el avaluat no cauen en la mateixa persona.
-Hetereoavaluació: L’avaluador i el avaluat cauen en la mateixa persona.
-Coavaluació: Els objectes s’avaluen mutuament.
-Avaluació segons el criteri de comparació:
-Avaluació criterial: aquella en la que es comparen els resultats d’un procés educatiu qualsevol amb uns prèviament fixat.
-Avaluació normativa: El punt de referència de comparació es el nivell general d’un grup que actua com a mitjana o patró respecte a un altre determinat.
-Una altra avaluació nova es l’avaluació inclusiva que adapta l’aprenentatge de l’alumne segons les seves capacitats,interessos i motivacions.
Els alumnes que tenen bon resultat son nens que des de petits es saben avaluar, saben diferenciar allò que fan bé i allò que fan malament, aprendre a aprendre, es allò que es important, saber que faig bé i que no, posar solucions autònomament. I per això per ser capaços d’aprendre hem de tenir en compte tres condicions fonamentals:
1-      Tenir clars els objectius: saber per que es fa una cosa
2-      Les persones expertes en aprendre es dediquen molt temps a planificar.
3-      Tenir clars els criteris d’avaluació.

Deixo enganxat aquí un esquema on es veu clarament les finalitats de l’avaluació que exposa na Neus Sanmartí


Per finalitzar he de dir que si no transformem l’avaluació i no ens adeqüem al temps en el que vivim difícilment podrem ser competents, hem de treballar tots junts i com vaig dir la setmana passada es un treball de formiga però que estic segura que tindrà unes recollides gegants. Hem de trencar amb l’avaluació que classifica, en l’avaluació que es centra en avaluar resultats i hem de començar a avaluar el procés d’aprenentatge de cada nen, el dia a dia. No podem començar la casa per el taulat, hem de ser uns bons arquitectes i fixar unes bones bases, uns bons ciments

Vull deixar també aquest document que he trobat que hem pareix molt interessant i on a més hi ha exemples de rubriques.

Hacia una evaluación más justa
‘’CAMINANDO POR LA VIDA (..) AHORA ES MI VOZ LA QUE MANDA’’ LA NOSTRA VEU HA DE SER ESCOLTADA, CAMINEM JUNTS ..
<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/yR5jN_vLYgw" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
 
Fins la setmana que ve, Zhila Azadeh Almanzor

No hay comentarios:

Publicar un comentario