lunes, 21 de noviembre de 2011

TASCA DE FORMIGA, RECOLLIDA GEGANT

Hola, ja soc aquí una altra setmana complicada diria jo però bé anirem fent.
Aquesta setmana m’agradaria començar com ja es habitual fent una petita reflexió i exposant un parell de coses.  Vull parlar d’una cosa que vaig pensar fer a la mateixa hora que llegia a una estudiant de Castelló, Susana Monraval. Tot va començar per que vaig seguir-la a twitter i vaig pensar en la idea de fer un twitter per tota la meva classe amb l’objectiu de mantenir-nos en contacte i conèixer mes estudiants i també  professorat per que no, ampliant així el nostre PLE.
Em va parèixer una bona idea així que ho vaig fer vaig crear la conta @mestressXXI, amb aquesta proposta m’agradaria que totes les companyes es presentin i comencin a participar en aquesta idea, per això es que se m’ha ocorregut una cosa. Com que ahir dia 20 de Novembre va donar lloc l’anomenat ‘’canvi’’ m’agradaria que les meves companyes inicien sessió al nostre twitter y amb el hashtag  #persialgúescolta proposin amb una paraula o el que vulguin, allò que voldrien que millores en l’educació.
Es una idea que se m’ha ocorregut per començar a que totes facin ús d’aquesta conta,  i que pot ser mes persones vulguin participar.
Bé per finalitzar aquesta petita introducció vull dir també que ara mes que mai em sento amb una gran responsabilitat ja que se que hi ha gent que em llegeix i això es una cosa que m’emociona no sabeu quant. Espero no defraudar ningú.


Si entrem en matèria aquestes dues setmanes hem continuant parlant de competències. En entrades anteriors he parlat de finalitats de competències , de com aprenem, etc. Però aquesta entrada englobarà una mica tot el que te a veure amb competències.
Per parlar de competències es ben clar que hem de trobar una bona definició de que son les competències i per això exposaré allò que he aprés amb Antoni Zabala que hem te meravellada amb el seu llibre 11 ideas clave, cómo aprender y enseñar compentencias.
Podríem definir com a competència com : ‘’Capacitat o habilitat d’efectuar tasques o fer front a situacions diverses, de forma eficaç en un context determinat. I per això es necessari mobilitzar actituds, habilitats i coneixements, al mateix temps i de forma interrelacionada’’
 Amb les competències hem de ser capaços de donar respostes a problemes de la vida real i amb unes actituds determinades.
L’aprenentatge de competències es una proposta per superar l’aprenentatge memorístic. Intenta donar respostes per que l’aprenentatge sigui significatiu.
Es molt difícil explicar com s’ha d’ensenyar una competència i mes encara quan el nostre sistema educatiu es caracteritza per ser propedèutic, on tot es basa en superar etapes amb la finalitat de arribar a la universitat, un dels objectius que ha tingut l’ensenyament fins ara a sigut el de seleccionar als alumnes segons  les seves possibilitats per encaminar-los a uns estudis universitaris, però en la societat d’avui en dia necessitem tot tipus de professionals .L’objectiu real de l’ensenyament, la funció de l’escola ha ser ensenyar per a la vida, un ensenyament integral de la persona.

<iframe width="420" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/Z4vikQip8kw" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Es important que es formin persones que puguin actuar com membres actius de la nostra societat . Una persona es competent quan domina continguts, fets, principis, actituds i conceptes.
Dins l’àmbit de l’educació una competència es una intervenció eficaç en els diferents àmbit de la vida ( l’interpersonal, el social, el personal i el professional ).
L’àmbit social : ‘’La persona ha de ser competent per participar activament en la transformació de la societat, comprenent-la i valorant-la, intervenint en ella d’una manera crítica i responsable’’.         
L’àmbit interpersonal: ‘’L’individu haurà de ser competent per relacionar-se, comunicar-se i viure positivament amb els demes’’
L’àmbit personal: ‘’L’individu haurà de ser competent per exercir de forma responsable i critica l’autonomia, la cooperació, la creativitat i la llibertat, mitjançant el coneixement i comprensió de ell mateix i de la societat en la que viu’’.
L’àmbit professional: ‘’ L’individu haurà de ser competent per exercir una tasca professional adequada a les seves capacitats, a partir dels coneixements i habilitats especifiques de la professió , de forma responsable, flexible i rigorosa’’.



Per ensenyar competències també es imprescindible la creació d’un àrea comú, per crear aquesta àrea comú l’escola haurà d’analitzar quines competències son assolibles i quines no. Les competències pot dir que s’aprenen amb participació i organització i per això sorgeix la necessitat de trobar aquesta àrea comú que englobi totes les disciplines.

Si parlo del meu exemple com alumne sempre m’ha xocat molt el fet de que a l’escola hi tingues matèries com poden ser filosofia, història i literatura, on en la meva opinió poden estar totes relacionades entre elles, per que, que interesant seria poder estudiar tot allò que va  ocórrer durant el segle XVII, per exemple en tots el àmbits, quines corrents literàries havia? Quins pensaments filosòfics ? o quins conflictes socials van ocórrer?
Pues no, tot això es fa de forma separada i es per això que es molt mes difícil relacionar conceptes.

En Zabala també parla de la necessitat de que l’ensenyament per competències tingui un enfocament globalitzador. Ens hem acostumat a les classes magistrals on el professor arriba parla i els alumnes escolten, donant-li força així a l’aprenentatge memorístic.
Com alternativa a les classes magistrals, las quals no descarta totalment, es proposen altres mètodes com poden ser: la investigació del medi, projectes de treball, anàlisi de casos, recerques, etc.
Amb tot això hem de tenir en compte que no tots el nens i nenes aprenen d’una forma igual, es per això que trobem la necessitat de tenir una bona organització a l’aula, per poder així satisfer les necessitats de cada alumne. Haurem doncs, de fer grups fixos però també flexibles on es pugui treballar per parelles o de forma individualitzada.
La creació de grups es molt important hem de crear grups tan heterogenis com homogenis, on l’alumne que mes sap pot ajudar a aquells que tenen mes dificultats.
Es tracta de donar mes facilitats als nens i on tots tinguin la mateixa oportunitat d’aprendre.
Aquests son els nostres objectius com a mestres, formar persones autònomes, que sàpiguen treballar en equip i que sobretot siguin competents , que sàpiguen solucionar problemes reals que se’ls plantegen en tots el àmbit de la vida






Deixo aquí baix la conferencia que va donar en Zabala a Eivissa
http://aprep1.blogspot.com/search/label/Zabala

WIND OF CHANGE, SCORPIONS

''EL FUTURO ESTA EN EL AIRE, PUEDO SENTIRLO POR TODAS PARTES, SOPLANDO COMO EL VIENTO DE CAMBIO


<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/n4RjJKxsamQ" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Zhila Azadeh Almanzor

1 comentario:

  1. Hola Zhila,
    Me alegro de haberte servido de ayuda. Espero que aprendamos la una de la otra, ya que las dos deseamos lo mismo.
    Un saludo.

    ResponderEliminar