domingo, 16 de octubre de 2011

Segona setmana


Aquesta setmana hem fet una ampliació del que parlem la setmana passada i on es veu reflectit amb major claredat la diferència de l'escola tradicional a l'escola de l'actualitat



ESCOLA DE LA SOCIETAT INDUSTRIALITZADA


Finalitat: Instruir,la reproducció del coneixement.

Mestre: Autoritari,és l’únic que té coneixements. Transmissor del coneixement.
Mestre que treballa tot sol.

Alumne: Taula rassa,no sap res,és passiu.
Només escoltar,copiar i estar calla pot.

Recursos:Pissarra,mapes,globus terraqui,llibre de text com única font d’informació. Era objectiu d’aprenentatge. No hem adaptat les activitats a l’alumne,ja que seguien les del llibre. Hem perdut professionalitat ,desprofessionalització docent,per que el llibre de text era s’únic currículum. L’únic que es demanava a la l’alumne es la reproducció del llibre de text.

Continguts: Es divideixen en assignatures. Sense tenir en compte que esta tot relacionat.

Avaluació: Un examen escrit al final del procés d’aprenentatge,examen amb una nota que serveix per classificar i sancionar.
Amb l’examen l’únic que s’aconsegueix es que l’alumne memoritzi i reprodueixi.
Només avalua el mestre.

Temps i espai: Tots en el mateix espai (aula) i al mateix temps fent la mateixa assignatura,amb horaris dividits en una hora per cada matèria.

Activitats: Llei de les tres unitats:  fer tots el mateix,la mateixa activitat al mateix lloc i en el mateix espai. Activitat dirigida,estructurada,monotona,repetitiva,
temporitzada,no es autònoma,consisteix en reproduir i es poc reflexiva.

Agrupaments:
per edats, inflexibles i sexe.


ESCOLA DE LA SOCIETAT DEL CONEIXEMENT


Finalitat:
Crear el propi coneixement. Construir. Formació integral.

Mestre: Orienta i guia la construcció del coneixement. Activa la curiositat de l’alumne. Dona recursos per aprendre. Mestre que treballa en equip.

Alumne: Crea el seu propi coneixement.
És actiu, aprèn autònomament al llarg de la vida. Construeix.’’L’alumne és el vertader protagonista del seu aprenentatge’’.


Recursos: Recursos diversos i varietats,com tecnologies,material tridimensional,jocs(tot allò per poder interactuar).Tecnologies per poder ampliar i complementar.

Continguts: La realitat no esta dividida en assignatures. Els problemes toquen moltes àrees. El treball hauria de ser globalitzat.
Exemple: treballar per projectes.

Avaluació: Avaluació global. Avaluació continua,que no significa fer molts exàmens.
L’avaluació continua es reguladora de l’aprenentatge,permet veure les mancances de l’educació. Avaluació per aprendre,no classifica ni sanciona.

Temps i espai: Dins un mateix espai físic diferents àrees (racons). Més aules amb més espais. Flexibilitat i varietat en l’ús de temps i espais.

Activitats: Rompre la llei de les tres unitats.
Activitat multidisciplinar,creativa i autònoma.

Agrupaments: Flexibles,flexibilitat per dividir alumnes per nivells. Grup heterogeni i també amb petits grups.







































Aquest quadre reflecteix amb claretat l'evolució i el pas d'una educació a una altra. L'Educació actual hauria trencar amb tots murs que l'educació anterior va construir, evolucionar poc a poc i que es produeixi el pas d'una eduació totalment passiva a una activa on el nen crea, aprèn i es forma i on el professor l'acompanya i el guia.


Com diu en Zabala,en el seu llibre 11 idees clau: '' Para la mayoría del profesorado los únicos conocimientos son los contenidos académicos de siempre, pero se abre paso lentamente la necesidad de un modelo de enseñanza que responda a los profundos cambios sociales, culturales y económicos que se están produciendo. El enfoque  alternativo parece ser la enseñanza basada en las competencias para el pleno desarrollo personal, social y profesional de las personas''.

Estic molt d’acord amb aixó ja que crec que avui en dia en el context en el que vivim hi ha una necessitat en l’educació de fer un cambi,una evolució que vagi d’ acord amb el temps en el que vivim,l’educació es mereix fer aquest cambi ja que no ens podem aferrar a l’educació tradicional perque aquesta educació estava enfocada al temps en el que vivien i no ens podem anclar en aixó,així doncs ,finalitzant,les paraules cambi i evolució haurien d’estar molt presents en aquest pas de l’escola de la societar indutrialitzada a la l’escola del coneixement.


No m'agradaria finalitzar aquesta entrada sense comentar abans la fantàstica entrada de Miguel Angel Santos Guerra al seu bloc El Adarve titulada ''Una flor roja con el tallo verde''. És un relat que m'ha servit per reflexionar i que em va emocionar molt quan ho vaig llegir i que reflexa molt be la realitat escolar.Aqui sota deixo el link:
http://blogs.opinionmalaga.com/eladarve/2008/09/13/una-flor-roja-con-el-tallo-verde/

''Educar vol dir obrir portes,vol dir acompanyar i vol dir ajudar a aprendre que val la pena saber i ser'' (Jaume Cela Ollà)
''L'educador a d'enssenyar poc i observar molt'' (Maria Montesorri)






No hay comentarios:

Publicar un comentario